Riistakolmiolaskenta

Kuusan erämiehet suorittaa riistakolmiolaskennan alueellaan kaksi kertaa vuodessa.

Kesälaskenta suoritetaan elokuussa ja siinä lasketaan mm. kanalinnut ja metsäjänis sekä kirjataan karhua koskevat havainnot.

Talvilaskenta ajoittuu tammi- helmikuulle ja siinä lasketaan kolmiolinjan ylittävien lumijälkien lukumäärä seuraavista lajeista: metsäjänis, rusakko, orava, liito-orava, majava, piisami, susi, kettu, naali, supikoira, karhu, kärppä, lumikko, minkki, hilleri, näätä, ahma, mäyrä, saukko, ilves, villisika, valkohäntäpeura, hirvi, metsäpeura ja metsäkauris.

Laskentakolmio on tasasivuinen kolmio, jonka kukin sivu on neljän kilometrin mittainen. Kolmio sijatsee seuran keskeisellä alueella, Lakeasuo on suunnilleen sen keskellä.

Tulokset raportoidaan Riista- ja kalatalousden tutkimuslaitokselle, lisäksi seura voi käyttää tuloksia omien kausittaisten kiintiöiden määrittelyyn.